Posłowie przygotowują projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Nowe przepisy nie rozwiążą jednak trudnej sytuacji finansowej WORD-ów. Prawnik Związku Województw RP Rafał Cieślik twierdzi, że problem ten może rozwiązać jedynie urealnienie na poziomie rozporządzenia i ustawy o wysokości opłat za egzaminy państwowe na prawa jazdy.
Ostatnimi czasy wiele z funkcjonujących w Polsce wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego zgłasza problemy finansowe. W związku z tym przygotowywana jest nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 2667). Projekt ten nie rozwiąże jednak problemu WORD-ów. Można powiedzieć, że zrzuca on odpowiedzialność za stan finansowy ośrodków na samorządy województw.
Pogarszająca się sytuacja WORD-ów wynika głównie z braku waloryzacji opłat za państwowe egzaminy na prawo jazdy, które stanowią ok. 90% przychodów tego typu ośrodków. Ostatnia taka waloryzacja miała miejsce niespełna 10 lat temu.
Pomysł przerzucenia odpowiedzialności za stan finansowy WORD-ów na samorządy wojewódzkie został negatywnie oceniony przez Konwent Marszałków. Zaznaczył on, że dofinansowanie tego typu ośrodków, które the facto są samodzielne finansowo, odbyłoby się kosztem innych zadań realizowanych przez samorządy wojewódzkie.
Pytania o słuszność nowych przepisów nasuwają się również przy kwestii określania opłat za egzaminy państwowe przez sejmiki województw, gdzie maksymalne stawki mają pozostać na poziomie tych ustalonych w 2013 r. Nieuwzględniona została tu sytuacja gospodarcza i rosnące koszty utrzymania tego typu ośrodków. Dobrym rozwiązaniem mogłaby okazać się coroczna waloryzacja stawek.
0 Koment.