Dobra administracja - Administracja Pod Kontrolą
Dobra administracja - Administracja Pod Kontrolą

0 Koment.

Aktualności Baza wiedzy

Vishing (voice phishing) jest to rodzaj oszustwa z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Przestępcy podszywają się m.in. pod przedstawicieli banku, policję czy rodzinę – wszystko po to, by wyłudzić dane.

„Tego typu oszustwo może zacząć się od telefonu z banku. Osoba podająca się za konsultanta początkowo informuje ofiarę o nietypowej aktywności na jej koncie. Wizja utraty zgromadzonych na rachunku środków finansowych wywołuje emocje, przy jednoczesnej potrzebie podjęcia natychmiastowych działań” – opisuje Ministerstwo Cyfryzacji. Dalej ostrzega: „Tego typu zdarzenie może prowadzić do ślepego podążania za instrukcjami dzwoniącego. Fałszywy konsultant może poinformować o tym, że w celu zabezpieczenia naszych pieniędzy konto zostanie tymczasowo zablokowane, a za chwilę zadzwoni dedykowana bankowi pomoc techniczna, która wesprze w procesie bezpiecznego dostępu do zgromadzonych oszczędności”.

Ministerstwo wypunktowało rzeczy, których można spodziewać się od rozmówcy podającego się za pomoc techniczną:

  • nakłaniania do pobrania i instalacji programu, poprzez który oszust uzyska dostęp do naszego urządzenia,
  • nakłaniania do podania loginu i hasła, kodów dostępu do naszego konta bankowego poprzez wpisanie poświadczeń na stronie, którą podał oszust,
  • nakłaniania do wykonania przelewu na udostępnione tymczasowe konto, w momencie, kiedy oszuści przekonali rozmówcę do zablokowanego konta bankowego.

Jak reagować na takie telefony?

  • nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji,
  • rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę, wybierz na klawiaturze numer instytucji, od której dostaliśmy wiadomość i zadzwoń, ewentualnie odwiedź jej oddział,
  • skontaktuj się z kimś zaufanym np. rodziną, przyjaciółmi i powiedzmy o niepokojącym telefonie,
  • zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe,
  • nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych,
  • nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową,
  • nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy osób dzwoniących.

Źródło: gov.pl


Zaloguj się aby dodać komentarz.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się na newsletter

    Zgłoś niesprawiedliwość

    Jeśli wiesz o zdarzeniu w Twoim samorządzie, które wymaga
    interwencji prawnej napisz do nas.