W czasie trwania pierwszej fali pandemii do Spółki Akcyjnej Polskie Koleje Państwowe wpłynął wniosek o udostępnienie informacji dotyczących kosztów przebudowy dworca. W związku z rażącą zwłoką w załatwieniu sprawy, wnioskodawca wniósł skargę do WSA w Warszawie, która została uznana za zasadną – udostępnienie informacji publicznej jest sprawą pilną i nie podlega tzw. ustawie antycovidowej.
Leszek M. w marcu 2020 r. złożył wniosek do Spółki Akcyjnej Polskie Koleje Państwowe. Dotyczył on udostępnienia informacji publicznej z zakresu projektu „Przebudowa dworca kolejowego”. Wnioskodawca poprosił o udostępnienie m.in. kosztorysów inwestorskich i przedmiarów inwestorskich, inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej oraz raportu z oceny dokumentacji, który wykonywał Inżynier Kontraktu.
Po kilku dniach wnioskodawca otrzymał informację, że odpowiedź na wniosek zostanie udzielona w terminie maksymalnie dwóch miesięcy. Jako powód Spółka podała rozwijającą się sytuację epidemiologiczną, która uniemożliwia zebranie i opracowanie wszystkich materiałów.
W czerwcu 2020 r. Spółka poinformowała o kolejnej zmianie terminu załatwienia sprawy – tym razem miał być to 26 czerwca.
Po tak długiej prolongacie terminu odpowiedzi na wniosek, Leszek M. postanowił wnieść skargę na bezczynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd uznał, że złożona skarga jest zasadna – zwłoka Spółki miała charakter rażący (znacznie przekroczyła ustawowy maksymalny termin dwóch miesięcy). Spółka została ukarana karą grzywny w wysokości 500 zł.
Jako uzasadnienie przedłużenia terminu odpowiedzi na wniosek Spółka podała art. 15zzs ust. 10 ustawy o zwalczaniu COVID-19. Ustawodawca wskazał jednak wprost, że wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów nie dotyczy terminów z zakresu informacji publicznej , bo należą one do kategorii „spraw pilnych”.
0 Koment.