Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich, Norwegii i Islandii opublikowały wyniki akcji kontrolnej stron internetowych związanych z handlem detalicznym. 148 z 399 skontrolowanych sklepów internetowych wprowadzało klientów w błąd, aby w nieuczciwy sposób zmusić ich do dokonania zakupu.
Podczas kontroli stron internetowych związanych z handlem detalicznym Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich, Norwegii i Islandii odkryły, że prawie 40 proc. stron internetowych umożliwiających zakupy przez Internet stosuje praktyki manipulacyjne, aby wykorzystać podatność konsumentów lub ich oszukać.
Kontrola objęła łącznie 399 sklepów internetowych – praktyki manipulacyjne wykryto w 148 z nich.
„Takie zachowanie jest oczywiście niewłaściwe i sprzeczne z zasadami ochrony konsumentów. Obecnie dysponujemy już wiążącymi prawnie narzędziami, za pomocą których potrafimy rozwiązywać tego typu problemy. Wzywam organy krajowe, aby wykorzystały swoje możliwości w zakresie egzekwowania przepisów i podjęły odpowiednie działania w celu wyeliminowania owych praktyk. Jednocześnie Komisja dokonuje przeglądu wszystkich przepisów dotyczących ochrony konsumentów, aby dostosować je do ery cyfrowej. Ocenia przy tym, czy takie przepisy odpowiednio regulują problem zwodniczych interfejsów” – zaznaczył komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders.
Jakie techniki manipulacyjne pojawiały się najczęściej?
- 42 strony internetowe korzystały z fałszywych liczników odmierzających czas i podawały nieprawdziwe terminy zakupu konkretnych produktów;
- 54 strony internetowe za pomocą grafiki lub opcji wyboru języka skłaniały konsumentów do dokonania konkretnego wyboru (wykupienia abonamentu, zakupu droższych produktów, wyboru danego rodzaju dostawy);
- na 70 stronach internetowych ważne informacje były ukryte lub mniej widoczne dla konsumentów (dotyczące kosztów dostawy, składu produktów, dostępności tańszej opcji);
- na 23 stronach internetowych ukryto informacje, co miało na celu skłonienie konsumentów do wykupienia abonamentu.
Organy krajowe skontaktują się z przedsiębiorcami w celu skorygowania ich stron internetowych i podjęcia – w razie potrzeby – dalszych działań zgodnie z procedurami danego kraju. Ponadto komisja zapowiedziała, że skontaktuje się z internetowymi przedsiębiorcami zidentyfikowanymi w badaniu z 2022 r. i poprosi ich o rozwiązanie stwierdzonych problemów.
Komisja Europejska rozpoczęła również gromadzenie uwag na temat trzech dyrektyw:
- o nieuczciwych praktykach handlowych,
- w sprawie praw konsumentów,
- w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.
Celem podjętych działań jest ustalenie czy wyżej wymienione dyrektywy zapewniają wysoki poziom ochrony w środowisku cyfrowym.
Źródło: Prawo.pl
0 Koment.