16 sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną 250 km/h.
„Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku” — zaznacza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Łączna wartość Krajowego Programu Kolejowego 2030 wynosi 170 mld zł, w tym m.in. 79 mln zł w zakresie perspektywy 2014-2020 i 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027.
Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury priorytetami perspektywy 2021-2027 są:
- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk;
- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk – Trakiszki;
- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.
Dzięki zaplanowanym inwestycjom możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z maksymalną prędkością 250 km/h na odcinkach:
- linii kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa),
- Ełk – Suwałki.
Ministerstwo Infrastruktury wskazuje również, że wiele odcinków zostanie dostosowanych do prędkości 120-200 km/h, co znacznie skróci czas podróży pociągów relacji:
- Warszawa Centralna – Kołobrzeg,
- Warszawa Centralna – Ełk,
- Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny,
- Kraków Główny – Nowy Sącz,
- Białystok – Gdańsk Główny.
Źródło: gov.pl
0 Koment.