Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, którą przeznacza się na inicjatywy mieszkańców poszczególnych wsi w celu poprawy ich warunków życia. Jak uzyskać i zagospodarować pieniądze z wymienionego funduszu? Kwestie te postaramy się rozwinąć w dalszej części artykułu.
Specyfika funduszu sołeckiego
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, która zapewnia sołectwom możliwość realizacji inwestycji ustalonych wcześniej przez mieszkańców poszczególnych wsi.
Decyzję o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego podejmuje rada gminy, a za jego wykonanie odpowiada wójt.
Podstawę prawną funkcjonowania tego typu budżetu partycypacyjnego stanowi ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim.
W procesie przydzielania funduszu sołeckiego brane są pod uwagę wyłącznie inicjatywy, które spełniają trzy podstawowe warunki:
- służą poprawie jakości życia mieszkańców,
- są zadaniami własnymi gminy,
- są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Przedsięwzięcia te muszą być realizowane na terenie sołectwa. Wyjątek stanowią tu inicjatywy wspólne kilku wsi.
Wysokość finansowania
Przyznawana kwota wynosi zazwyczaj od 5 do 25 tysięcy złotych na sołectwo. Zależy ona głównie od poziomu zamożności gminy oraz liczby mieszkańców danej wsi.
Wysokość finansowania oblicza wójt, bazując na konkretnych wskaźnikach i wzorze zapisanym w ustawie o funduszu sołeckim.
Ważny głos w tej kwestii ma rada gminy, która może podjąć uchwałę o zwiększeniu kwoty przeznaczonej na fundusz sołecki.
Najważniejsze terminy
Podczas ubiegania się o finansowanie z funduszu sołeckiego należy mieć na uwadze kilka ważnych terminów:
- do 31 marca każdego roku rada gminy ma czas na podjęcie uchwały dotyczącej wyodrębnienia/niewyodrębnienia funduszu sołeckiego,
- do 31 lipca wójt musi poinformować mieszkańców poszczególnych sołectw o przydzielonej im kwocie,
- do 30 września powinno odbyć się zebranie mieszkańców, złożony musi zostać także wniosek o fundusz sołecki wraz z uchwałą, protokołem z zebrania i listą obecności.
Wniosek o finansowanie
Aby wniosek był poprawny, musi zawierać:
- wskazanie przedsięwzięć do realizacji w ramach funduszu,
- szacowaną wysokość kosztów realizacji przedsięwzięć,
- uzasadnienie, w którym dowiedzione jest, że inwestycje spełniają ustalone warunki.
Gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, wójt zobligowany jest do odrzucenia go i poinformowania o tym sołtysa w ciągu 7 dni. Sołtys ma kolejnych 7 dni na podtrzymanie wniosku. O decyzji informuje radę gminy, która ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
Źródło: https://siecobywatelska.pl/prawa-sa-do-uzywania-fundusz-solecki/
0 Koment.