Dobra administracja - Administracja Pod Kontrolą
Dobra administracja - Administracja Pod Kontrolą

0 Koment.

Aktualności Baza wiedzy

Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, którą przeznacza się na inicjatywy mieszkańców poszczególnych wsi w celu poprawy ich warunków życia. Jak uzyskać i zagospodarować pieniądze z wymienionego funduszu? Kwestie te postaramy się rozwinąć w dalszej części artykułu.

Specyfika funduszu sołeckiego

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, która zapewnia sołectwom możliwość realizacji inwestycji ustalonych wcześniej przez mieszkańców poszczególnych wsi.

Decyzję o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego podejmuje rada gminy, a za jego wykonanie odpowiada wójt.

Podstawę prawną funkcjonowania tego typu budżetu partycypacyjnego stanowi ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim.

W procesie przydzielania funduszu sołeckiego brane są pod uwagę wyłącznie inicjatywy, które spełniają trzy podstawowe warunki:

  • służą poprawie jakości życia mieszkańców,
  • są zadaniami własnymi gminy,
  • są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Przedsięwzięcia te muszą być realizowane na terenie sołectwa. Wyjątek stanowią tu inicjatywy wspólne kilku wsi.

Wysokość finansowania

Przyznawana kwota wynosi zazwyczaj od 5 do 25 tysięcy złotych na sołectwo. Zależy ona głównie od poziomu zamożności gminy oraz liczby mieszkańców danej wsi.

Wysokość finansowania oblicza wójt, bazując na konkretnych wskaźnikach i wzorze zapisanym w ustawie o funduszu sołeckim.

Ważny głos w tej kwestii ma rada gminy, która może podjąć uchwałę o zwiększeniu kwoty przeznaczonej na fundusz sołecki.

Najważniejsze terminy

Podczas ubiegania się o finansowanie z funduszu sołeckiego należy mieć na uwadze kilka ważnych terminów:

  • do 31 marca każdego roku rada gminy ma czas na podjęcie uchwały dotyczącej wyodrębnienia/niewyodrębnienia funduszu sołeckiego,
  • do 31 lipca wójt musi poinformować mieszkańców poszczególnych sołectw o przydzielonej im kwocie,
  • do 30 września powinno odbyć się zebranie mieszkańców, złożony musi zostać także wniosek o fundusz sołecki wraz z uchwałą, protokołem z zebrania i listą obecności.

Wniosek o finansowanie

Aby wniosek był poprawny, musi zawierać:

  • wskazanie przedsięwzięć do realizacji w ramach funduszu,
  • szacowaną wysokość kosztów realizacji przedsięwzięć,
  • uzasadnienie, w którym dowiedzione jest, że inwestycje spełniają ustalone warunki.

Gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, wójt zobligowany jest do odrzucenia go i poinformowania o tym sołtysa w ciągu 7 dni. Sołtys ma kolejnych 7 dni na podtrzymanie wniosku. O decyzji informuje radę gminy, która ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.

Źródło: https://siecobywatelska.pl/prawa-sa-do-uzywania-fundusz-solecki/


Zaloguj się aby dodać komentarz.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się na newsletter

    [fm_checkbox label=""]

    Zgłoś niesprawiedliwość

    Jeśli wiesz o zdarzeniu w Twoim samorządzie, które wymaga
    interwencji prawnej napisz do nas.