Branżowe centra umiejętności będą nowym rodzajem publicznej lub niepublicznej placówki umożliwiającej uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, a także wspierającej współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami.
Zmiany i regulacje dotyczące BCU wprowadza ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Weszła ona w życie 27 września br., natomiast część przepisów zacznie obowiązywać w terminach późniejszych. BCU będzie miało status placówki systemu oświaty na równi z innymi placówkami określonymi w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i w związku z tym większość regulacji dotyczących obecnie ujętych w tym przepisie placówek będzie miała zastosowanie do BCU.
Publiczne BCU będą mogły być zakładane i prowadzone przez:
- jednostkę samorządu terytorialnego, do której zadań własnych należy zakładanie i prowadzenie szkół ponadpodstawowych oraz publicznych placówek, o których mowa w art. 2 ust. 3–8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, tj. powiat;
- inne jednostki samorządu terytorialnego niż powiat po zawarciu stosownego porozumienia z powiatem;
- osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego, w tym również organizację branżową właściwą dla danej dziedziny zawodowej, w zakresie której BCU będzie funkcjonowało i prowadziło swoją działalność, na podstawie zezwolenia powiatu jako właściwej jednostki samorządu terytorialnego, do której zadań własnych będzie należało zakładanie i prowadzenie BCU
- ministra właściwego dla zawodu szkolnictwa branżowego.
Branżowe Centra Umiejętności będą prowadziły cztery rodzaje działalności:
- edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci:
- branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie,
- przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się,
- kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,
- egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych,
- szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu;
- wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
- innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową,
- wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.
0 Koment.